UNIVERZITET U TUZLI
FILOZOFSKI FAKULTET
DOKTORSKI STUDIJ KOMUNIKOLOGIJA
Tuzla, april, 2014. god.
METODOLOGIJA KOMUNIKOLOŠKIH ISTRAŽIVANJA
ISPITNI ZADATAK
Metodom analize sadržaja istražiti stanje dnevnih i sedmičnih informativno-političkih novina u Bosni i Hercegovini.
1. Pri teorijskoj konceptualizaciji istraživanja uzeti u obzir klasifikaciju mogućih ciljeva analize sadržaja po Wimmeru i Dominicku;
a. opisivanje obrazaca i trendova u medijskim prikazima;
b. testiranje hipoteza o utjecaju politike i ciljeva vlasnika medija na medijske sadržaje;
c. uspoređivanje sadržaja medija sa stvarnim svijetom;
d. procjena zastupljenosti pojedinih društvenih skupina u medijskim sadržajima i
e. zaključivanje o medijskim učincima.
2. Pri definiranju istraživačkih pitanja i hipoteza voditi se osnovnim principima savremenog novinarstva koje su artikulirali Bil Kovač i Tom Rozensti):
a. Posvećenost istini,
i. činjeničnost saznanja,
ii. zasnovanost na nepristrasnom pristupu izvještavanja,
iii. utemeljenost na relevantnim činjenicama,
iv. reprezentativnost činjenica
v. preciznost u dimenzioniranju i orjentiranju činjenica
b. Lojalnost prema građanima (javnosti),
c. Težnja ka tačnosti - disciplina provjeravanja
d. Težnja da vijesti budu sveobuhvatne i proporcionalne
e. Neovisnost od onih o kojima se izvještava,
f. Nadzirati vlast i govoriti u ime onih čiji se glas ne čuje,
g. Pružati priliku za javnu kritiku i komentare
h. Baviti se značajnim (relevantnim) pitanjima i prezentirati ih tako da budu zanimljiva
i. Imati odgovornost prema savjesti.
3. Pri operacionalizaciji istraživanja uzeti u obzir klasifikaciju glavnih dimenzija komunikacijskih sadržaja koje je moguće kvantificirati (mjeriti) a koje odgovaraju glavnim područjima analize sadržaja po Krippendorffu:
a. Fizičke osobine sadržaja – odnose se na dimenzije (obim) jedinica analize sadržaja uključenih u uzorak istraživanja. - broj riječi u jedinici analize, broj rečenica, broj pausa, broj citata, broj navedenih podataka, broj izvora na koji se poziva autor, veličinu ilustracije, i sl.
b. Sintaktičke osobine sadržaja - odnose se na vrste riječi i rečenica, neuobičajene upotrebe jezika i sl.
c. Osobine referiranja - odnose se na način na koji analiziranim sadržajima označavaju osobe, događaji, ideje, vrijednosti i sl. Mjeriti: 1) funkciju ( referencijalna, ekspresivna, konativna, edukativna, rekreativna), 2) kvalitativna obilježja tog referiranja (izravno, neizravno, u pozitivnom ili negativnom tonu (dobra vijest – loša vijest), proponentsko, neutralno ili oponentsko, stereotipiziranje, stigmatiziranje, kontekstualiziranje, senzacionalističko, ili ozbiljno) - po pravilu podrazumijevaju mjerenje valencije i intenziteta.
d. Propozicijska obilježja - odnose se na obilježja formata poruka- uključujući i vrste diskursivnih iskaza (žanrovska struktura).
e. Tematska obilježja - (termatska struktura) odnose se na identifikovanje i klasificiranje sadržaja analizirane jedinice sa stajališta kataloga relevantnih aktuelnih tema.
4. Obavezno uključiti kontrolnu grupu – koju će činiti najtiražnije dnevne i sedmične novine iz regiona.
5. Zaključivanje zasnovati na adekvatnim statističkim instrumentima.
FILOZOFSKI FAKULTET
DOKTORSKI STUDIJ KOMUNIKOLOGIJA
Tuzla, april, 2014. god.
METODOLOGIJA KOMUNIKOLOŠKIH ISTRAŽIVANJA
ISPITNI ZADATAK
Metodom analize sadržaja istražiti stanje dnevnih i sedmičnih informativno-političkih novina u Bosni i Hercegovini.
1. Pri teorijskoj konceptualizaciji istraživanja uzeti u obzir klasifikaciju mogućih ciljeva analize sadržaja po Wimmeru i Dominicku;
a. opisivanje obrazaca i trendova u medijskim prikazima;
b. testiranje hipoteza o utjecaju politike i ciljeva vlasnika medija na medijske sadržaje;
c. uspoređivanje sadržaja medija sa stvarnim svijetom;
d. procjena zastupljenosti pojedinih društvenih skupina u medijskim sadržajima i
e. zaključivanje o medijskim učincima.
2. Pri definiranju istraživačkih pitanja i hipoteza voditi se osnovnim principima savremenog novinarstva koje su artikulirali Bil Kovač i Tom Rozensti):
a. Posvećenost istini,
i. činjeničnost saznanja,
ii. zasnovanost na nepristrasnom pristupu izvještavanja,
iii. utemeljenost na relevantnim činjenicama,
iv. reprezentativnost činjenica
v. preciznost u dimenzioniranju i orjentiranju činjenica
b. Lojalnost prema građanima (javnosti),
c. Težnja ka tačnosti - disciplina provjeravanja
d. Težnja da vijesti budu sveobuhvatne i proporcionalne
e. Neovisnost od onih o kojima se izvještava,
f. Nadzirati vlast i govoriti u ime onih čiji se glas ne čuje,
g. Pružati priliku za javnu kritiku i komentare
h. Baviti se značajnim (relevantnim) pitanjima i prezentirati ih tako da budu zanimljiva
i. Imati odgovornost prema savjesti.
3. Pri operacionalizaciji istraživanja uzeti u obzir klasifikaciju glavnih dimenzija komunikacijskih sadržaja koje je moguće kvantificirati (mjeriti) a koje odgovaraju glavnim područjima analize sadržaja po Krippendorffu:
a. Fizičke osobine sadržaja – odnose se na dimenzije (obim) jedinica analize sadržaja uključenih u uzorak istraživanja. - broj riječi u jedinici analize, broj rečenica, broj pausa, broj citata, broj navedenih podataka, broj izvora na koji se poziva autor, veličinu ilustracije, i sl.
b. Sintaktičke osobine sadržaja - odnose se na vrste riječi i rečenica, neuobičajene upotrebe jezika i sl.
c. Osobine referiranja - odnose se na način na koji analiziranim sadržajima označavaju osobe, događaji, ideje, vrijednosti i sl. Mjeriti: 1) funkciju ( referencijalna, ekspresivna, konativna, edukativna, rekreativna), 2) kvalitativna obilježja tog referiranja (izravno, neizravno, u pozitivnom ili negativnom tonu (dobra vijest – loša vijest), proponentsko, neutralno ili oponentsko, stereotipiziranje, stigmatiziranje, kontekstualiziranje, senzacionalističko, ili ozbiljno) - po pravilu podrazumijevaju mjerenje valencije i intenziteta.
d. Propozicijska obilježja - odnose se na obilježja formata poruka- uključujući i vrste diskursivnih iskaza (žanrovska struktura).
e. Tematska obilježja - (termatska struktura) odnose se na identifikovanje i klasificiranje sadržaja analizirane jedinice sa stajališta kataloga relevantnih aktuelnih tema.
4. Obavezno uključiti kontrolnu grupu – koju će činiti najtiražnije dnevne i sedmične novine iz regiona.
5. Zaključivanje zasnovati na adekvatnim statističkim instrumentima.